Frau alimentari: aquests són els 5 aspectes que afecten les marques.

El frau alimentari està allà fora. Com si de la veritat en “Expedient X” es tractés, què vells ens estem fent alguns. Les autoritats sanitàries, les empreses alimentàries (clients i proveïdors), els consumidors i les certificadores en normes de qualitat com ISO 22000, IFS o BRC estan més conscienciades cada vegada sobre els perills del frau alimentari.

Què és això del frau alimentari?

El frau alimentari, o food fraud en anglès, és “l’adulteració intencional d’aliments amb ingredients més barats per obtenir beneficis econòmics”, és un delicte ben documentat que ha existit en els Estats Units i Europa durant moltes dècades. Només ha rebut més atenció en els darrers anys, sobretot al segle XXI, a mesura que la por al bioterrorisme ha augmentat. 

S’han descobert nombrosos casos de frau alimentari intencional en els últims anys. A partir de 2013, els aliments enumerats més comunament com adulterats o mal etiquetats en la Base de dades de frau alimentari de la  United States Pharmacopeia dels Estats Units van ser: 

  • llet, 
  • oli d’oliva, 
  • mel, 
  • safrà, 
  • peix, 
  • cafè, 
  • suc de taronja, 
  • suc de poma, 
  • pebre negre i te. 

Un informe de 2014 de el Servei d’Investigació del Congrés (Congressional Research Service) d’EE. UU. Va enumerar les principals categories d’aliments amb casos reportats de frau com 

  • l’oli d’oliva; 
  • peix i marisc; 
  • llet i productes a base de llet; 
  • mel, 
  • xarop d’auró i altres edulcorants naturals; 
  • suc de fruites; 
  • Cafè i te; 
  • espècies aliments i productes orgànics; i agents de enterboliment. 

Com veieu, les dues llistes difereixen en poc. Es tracta d’aliments de primera necessitat i àmpliament utilitzats pels consumidors, restaurants i per la resta de la cadena alimentària. Són aliments que tota família consumeix, o que gairebé totes les llars compren sovint, de manera que el perill és encara més gran.

A la matriu de el risc alimentari, una matriu que s’estudia per entendre de què va el risc i d’on pot provenir, en la part de les accions voluntàries tenim el frau alimentari, i es produeix quan es busca benefici, és a dir, quan és intencionat. Per prevenir-se sol emprar food defense com a resposta a aquest frau, parlarem sobre això en properes entrades.

Fraude alimentario, frau alimentari
Photo by Ibrahim Boran on Unsplash

5 aspectes en què el frau alimentari afecta les marques.

1. La seguretat del consumidor queda en entredit. 

Òbviament, el que més ens preocupa a tots, bé es tracte dels propis consumidors, empreses, autoritats sanitàries, consultors, sanitaris, etc. és la salut de les persones. No cal dir que fraus com el de la colza, que va afectar a unes 25000 persones a la fi dels 80,generen danys irreversibles cap als afectats i fins i tot la mort per l’adulteració, per a benefici econòmic dels qui van promoure aquest frau.

2. La reputació de la marca empitjora. 

Evidentment, una marca afectada per frau alimentari, es va a veure molt afectada pel que fa a reputació i bon nom es refereix. Encara que la resta de productes no estigui afectat per aquest frau, com creus que reaccionaries com a consumidor si veus un producte de la mateixa marca que un altre que ha estat adulterat?

3. Degradació de la relació amb clients. 

Molt lligat a la reputació de marca, els clients finals deixen de desconfiar, deixen de comprar un producte, es genera una psicosi que fa augmentar les suspicàcies, es generen més reclamacions i, curiosament, disminueixen les comandes. 

4. Relació amb proveïdors. 

La traçabilitat ja saps que va en dos sentits, cap endavant i cap enrere. Doncs els proveïdors també es poden sentir decebuts, espantats, i anar allunyant-se de la marca implicada en el frau alimentari. Sobretot si l’empresa afectada pel frau opta per tirar pilotes fora i no és transparent, ja que si el problema amb el frau no prové de portes cap a dins, la tendència és pensar que prové dels proveïdors, i hi ha proveïdors que no estan disposats.

5. Pèrdues financeres i de finançament. 

L’últim dels motius que afecten les marques embolicades en el frau alimentari són les pèrdues financeres i de finançament. I això es produeix perquè la pèrdua de confiança de consumidors provoca un menor volum de vendes, l’augment de les reclamacions també disminueix les operacions fins que aquestes reclamacions es resolen. El mateix pot passar amb el finançament. Si el frau es fa públic les entitats financeres pot ser que no es vulguin veure involucrades en litigis o finançar a companyies que pot ser que hagin de pagar quantitats ingents de diners.

Encara que aviat parlarem de la resposta a aquest frau alimentari, convé que tota l’empresa prengui consciència de la importància de prevenir el frau alimentari i estiguin / estigueu formats en processat segur d’aliments. Encara que en la secció cursos de la nostra web pots trobar el que millor s’adapti a les teves necessitats, et recomanem el curs de processat segur d’aliments.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cistella de la compra
Desplaça cap amunt

Vols 10€ de descompte per a qualsevol dels nostres cursos?

Subscriu-te i t’ho enviarem per utilitzar a la teva propera compra.